Årsrapport

Årsrapport – analog eller digital?

De sidste mange år har mange virksomheder valgt kun at udgive deres årsrapporter digitalt og helt droppet den trykte udgave. Det er en fin løsning, og det er både økonomisk og miljømæssigt fornuftigt. Men i en verden af ​​uendelige skærme, ønsker vi mere end nogensinde før, taktile interaktioner. Og trenden er også, at virksomheder igen vælger de trykte medier til.

Og jeg kan sagtens forstå det! Specielt nu hvor vi alle er meget mere hjemme og har mere tid til at fordybe os. Når vi sidder med et magasin eller en rapport i hånden bliver flere af vores sanser stimuleret og vi bliver mere modtagelige overfor budskabet. En undersøgelse viser, at vi husker ting på papir op til 70% bedre, end når vi læser på en skærm, hvor vi har tendens til at skimme teksten. 

Men uanset om du skal have din årsrapport trykt eller ej, så har du brug for dygtige mennesker omkring dig for at få designprojektet i hus. 

 

Rapportninja

Design af årsrapporter er en speciel design disciplin, og erfaring indenfor feltet er altafgørende for at komme sikkert i hus. Der er mange interne hensyn at tage og korrekt planlægning og tidsestimering til de forskellige processer er ekstremt vigtig. Myndighederne stiller stadig større krav til hvordan virksomhederne skal indrapportere og som designer er det derfor vigtigt at sætte sig ind i disse krav om fx. ESEF tagging af tabeller osv.

Jeg har gennem de sidste mange år designet og udarbejdet flere CSR- (ESG-) og årsrapporter og det er virkelig noget jeg ser frem til hvert år. Det er også det, det har givet mig det sorte bælte i rapportdesign.

Hop over på Tips og tricks og få et par gratis tips til design og udvikling af årsrapporter eller lad os tage et kaffemøde og se om der er grundlag for et samarbejde.