5 tips til design af en killer årsrapport

5 tips til design af en killer årsrapport

Årsrapporten er en vigtig forlængelse af din virksomheds visuelle identitet, og for mange virksomheder den vigtigste tryksagt i året løb. Tidligere udarbejdede mange virksomheder også profilbrochure, men med tiden er det blevet en del af virksomhedernes hjemmeside. Og fornuftigt nok. Vi lever i en hurtig omskiftelig tid, hvor organisationer skal adapte samfundets tendenser og profilbrochurer bliver lynhurtigt “old news”.

Derfor er årsrapporten blevet en endnu vigtigere tryksag, som tegner virksomhedens profilen og som skal kunne bruges hele året. Her får du 5 tips til hvordan du designer en killer årsrapport og gør projektet til en sjov designproces. Og husk – ”Good design is good business”.

Nr. 1 – Din fortælling skal have et formål

Rapporten indeholder naturligvis en masse finansiel information og dermed en fortælling omkring den finansielle performance, bundlinje mv. Dertil skal årsrapporten indeholde en fortælling og det er vigtigt at afgøre hvilken kernefortælling, der skal være omdrejningspunktet for rapporten og hvilken fortælling artiklerne skal spille ind til. Hvordan udfolder vi den fortælling. Er det en fortælling om forandring, læring, udvikling eller noget helt fjerde. Hvad er det vi gerne vil fortælle vores stakeholders og vores medarbejdere – hvad er løftet til omverdenen.

Årsrapporten er en vigtig del af brandingen og hjælper med at forklare virksomhedens vision og former forståelsen og fortolkningen af virksomhedens troværdighed og værdi. Den udvikler brandet, når der er fokus på kernebudskabet.

Nr. 2 – Gør kedelige data visuelle

Uanset om man synes at data er kedelige, så fortæller de en vigtig historie om virksomhedens udvikling.

Infografikker er er en af de mest værdifulde værktøjer i en rapport fuld af økonomiske data. Infografikker er i stand til at kommunikere budskabet enkelt og forståligt og ikke mindst appetitligt. De giver en ekstra vinkel til fortællingen og dermed også en ekstra indgang for læseren til artiklen. Husk det er mange forskellige typer stakeholders og ikke alle læser artiklerne fra A-Z. Når du bruger infografikker, giver du læseren en ekstra indgang til fortællingen og øger dermed chancen for at din historie bliver læst.

Gå dine tal igennem og træk dem ud, der er vigtigst for historien og underbygger din kernefortælling. Opgaven er herefter at udvikle en designstil, til at præsentere data visuelt.

Infografik

Nr. 3 – Store fede typer

Her taler jeg om fonttyper. Stor tekst kan erstatte billeder på et opslag og giver en stop-effekt i årsrapporten. Hvis læseren har være 7 opslag med ”billede, tekst, billede, tekst, billede….” igennem, så vil et opslag med ren tekst og store typer være et friskt pust og give en fornyet lyst til at dykke ned i teksten.

Her må det gerne blive ekstremt og måske også en usædvanlig måde at behandle teksten på. Det kan fx være en måde at dele et langt ord på eller justere overskriften på.

Bold-Typography

Nr. 4 – White space

En almindeligt layout teknik er brug af negative space, eller white space, som det også kaldes. Det er det område, der er tomt og som giver et slags pusterum fra alle informationerne, der skal konsumeres i rapporten. Derfor er det et vigtig designgreb eller kneb, som både skal afgrænse elementerne, men også give dem plads og rum i designet.

Et godt eksempel, der illustrerer pointen er forskellen mellem en bogreol på et bibliotek og en bogreol hjemme hos dig. På biblioteket er der hyldemeter af bøger på reolen. Hvis du ikke ved hvilken bog du skal bruge, er det umuligt at finde noget, der fanger dit øje. En bogreol hjemme hos dig, er ofte med luft mellem bøgerne og mixet med personlige ting, vaser og billederammer. Her står alle tingene tydeligere frem og det er luften mellem elementerne. Det styrker hvert element, så det får sin ret i setup’et. Det er eye-candy og det kan vi godt lide.

White Space

Nr. 5 – Billeder

Det er næsten en no brainer. Billeder er vigtige og fortæller også en historie. Pæne billeder er ikke nok. De er bare pæne! De skal ligesom alt andet i rapporten være med til at skabe sammenhæng og blikfang. Fordi det virker og skaber troværdighed.

 

90% af de informationer, der sendes til hjernen, er visuel og visuel information behandles 60.000 gange hurtigere end tekst. Måske det er derfor man siger at et billede siger mere end 1.000 ord. Når vi bearbejder billeder hurtigere, gør det budskabet lettere at forstå og appellerer til læserens visuelle hjerne. Derfor er billeder vigtige og en ekstra indgang ind til den lidt tungere tekst.

 

“An image is a window into another world”
-Erik Johansson, Svensk fotograf

 

Jeg er ked af at sige det, men nej! Du kan ikke bare bruge ”dét der gode billede vi har fra sidste år” Det er som sagt vigtigt, at det skaber sammenhæng mellem billede og tekst, og så skal der som oftest bruges en fotograf.

 

Rapport ninja

Design af årsrapporter er en af mine yndlingsprojekter. Jeg elsker at fordybe mig i en opgave over længere tid. At have mulighed for at sidde og nørde med infografikker og skabe den røde tråd gennem hele publikationen. Jeg har gennem de sidste 12-13 år designet flere ESG- og årsrapporter om året og det er virkelig noget jeg ser frem til hvert år. Det er også det, det har givet mig det sorte bælte i rapportdesign. Det er en kæmpe tilfredsstillelse af sidde med det færdige produkt foran sig, efter mange måneders arbejde og se resultatet som et hele.

Har du nogle spørgsmål eller lyst til at uforpligtende snak om dit kommende designprojekt, så kontakt mig endelig for en kort snak over en kop kaffe.